W coachingu ważne jest to, by wspomagać ludzi w zdobyciu tego, czego pragną, bez robienia tego za nich lub mówienia im, co mają robić. Coaching zawsze dotyczy relacji między dwoma osobami, a mianowicie pomiędzy klientem i coachem. To klient wydobywa swoje cele na powierzchnię, sprawdza swoje potrzeby, swoje priorytety, wartości, planuje drogę i zaczyna działać. A coach cały czas wspiera go na tej drodze, motywuje i nie pozwala „zasnąć”. Coaching często bywa mylony z doradzaniem lub szkoleniem. Dlaczego zatem coaching nie jest doradztwem? Doradca, jak sama nazwa wskazuje, daje rady, podczas gdy coach inspiruje do tego by klient dowiedział się, jakie są jego marzenia, zanalizował rzeczywistość, wymyślił drogi z tej rzeczywistości do wybranego dążenia i po prostu to zrobił.
Swoim osobistym doświadczeniem tak prowadzi klienta, żeby pomóc mu jak najlepiej w tym, żeby doszedł do pewnych rozwiązań, które coach być może wielokrotnie już przerabiał u innych klientów lub u siebie. Zawsze może zapytać klienta, czy chce się dowiedzieć, jak inni sobie radzili w takiej sytuacji lub odpowiedzieć na takie pytanie o sposoby rozwiązań zadane przez klienta.
W coachingu pracuje się na zasobach klienta, czyli na tym, co klient ma do dyspozycji na różnych płaszczyznach: fizycznej (co posiada), intelektualnej (co wie), emocjonalnej (jak się czuje) oraz społecznej (kto go wspiera). Te zasoby to ukryte skarby klienta, dzięki którym może on realizować swoje marzenia. W oparciu o siłę pytań i doświadczenie coacha, stawiania celów i budowania poczucia odpowiedzialności za ich realizację tworzy się u klienta wiara we własne możliwości. Często sesje coachingowe pomagają dookreślić swoje style myślenia, sposoby działania i pozwalają ustalić jak klient komunikuje się z innymi. Jeśli coach ma w swoim repertuarze różnego rodzaju narzędzia psychometryczne, to często łatwiej jest zastartować cały proces coachingowy i ustalić realne i mierzalne dla klienta.
Praca indywidualna z coachem jest jedną z metod coachingu, może być osobiście, przez internet, telefon lub korespondencyjnie. Jednak korzyści z coachingu osiąga się też poprzez inne formy, np. coaching grupowy, stacjonarny lub przez internet, korzystanie z literatury i wiedzy w internecie do autocoachingu, wykorzystywanie różnych akcesoriów, np. kart, plansz, gier coachingowych. Każdy może dobrać formę dla siebie, dostosowując do swoich oczekiwań, motywacji, stylu działania, osobowości i zasobności portfela.